Als het komt om een formule te bedenken voor een hitspel dat ervoor zorgt dat spelers jaar na jaar terugkomen, zou Saxs Persson weten. Nu bij Epic Games toezicht houdt op het Fortnite-ecosysteem, heeft Persson eerder twaalf jaar bij Mojang doorgebracht om Minecraft te bouwen tot het stratosferische succes dat het nu is.
Persson stapte in 2022 over naar Epic om aan de routekaart van de Fortnite-maker te werken, waarbij hij Lego Fortnite van een persbericht vorig jaar naar een gepolijste, ambitieuze, op zichzelf staande ervaring leidde, ontworpen om een nieuw publiek naar de gratis te spelen wereld van Fortnite te trekken.
We spraken met Persson over de grootse plannen van Epic voor Lego Fortnite en de twee andere nieuwe games, Rocket Racing en Fortnite Festival. Omdat ze de voorliefde van Fortnite voor maximalisme en een gestage infuus van nieuwe inhoud kennen, is het trio games nog maar net begonnen – maar hier is een glimp van waar ze naartoe gaan.
Vragen en antwoorden zijn geredigeerd voor beknoptheid en duidelijkheid.
TechCrunch: Is het doel om met de drie nieuwe games, en met name Lego Fortnite, de aantrekkingskracht van Fortnite op nieuwe soorten spelers te vergroten?
Persson: Battle Royale is buitengewoon populair geweest. En vanuit een Battle Royale-perspectief begrijpen we onze spelers redelijk goed. We hebben de afgelopen zes jaar ons uiterste best gedaan om altijd een game te maken die fris aanvoelt, evolueert, nooit stilstaat, voortdurend wordt bijgewerkt en ons onderscheidt van de concurrentie door zichzelf niet te serieus te nemen. Dat is altijd het doel geweest van Battle Royale.
De volgende ring die zich daaruit ontwikkelde, was toen we Fortnite Creative uitbrachten en vervolgens toen we lanceerden UEFN [Unreal Editor for Fortnite] in maart van dit jaar – dat betekent heel goed dat Fortnite-spelers meer games willen spelen, niet alleen Battle Royale. En hoe meer inhoud ze hebben, en hoe betere inhoud ze hebben en hoe gevarieerder de inhoud, hoe gelukkiger ze zijn.
Dus als je enige doel is om te zeggen: als je naar Fortnite komt, willen we graag dat je al deze verschillende opties in overweging neemt en zo lang blijft als je wilt, omdat we hopen dat je plezier zult hebben.
Onze makers hebben al fenomenaal werk verricht door uit te breiden wie Fortnite speelt. Battle Royale is erg belangrijk – het is als een ankerhuurder, hoe je het ook wilt noemen. Maar als je spelers vraagt ’wat speel je in een week’, denk ik dat het gemiddelde eiland dat in de week wordt gespeeld ongeveer zeven, zeven verschillende eilanden is. En ze zijn gevarieerd in stijl, esthetiek, genre… We vragen onze makers wat ze zouden willen creëren. Als ze het willen maken, wedden we dat er spelers zullen zijn die het willen spelen. Dat is tot nu toe de strategie geweest.
…Om echt goede gereedschappen te kunnen maken, moeten we ze zelf gebruiken. En we weten dat als we diepgaande tools en nieuwe genres echt willen uitbreiden, we het beste kunnen wedden dat we first party content moeten maken die echt verder gaat dan wat Unreal Engine kan doen. En neem dan die tools en geef ze over aan de makers en zeg dat je nu over deze mogelijkheden beschikt.
Dus met dat in gedachten, de drie games die we hebben aangekondigd, Lego Fortnite, Rocket Racing en [Fortnite] Festival heeft allemaal verschillende doelen: het uitbreiden van de toolset in een bepaalde richting, maar ook het aantrekken van nieuwe spelers die zeggen: ‘Oh, ik denk dat Fortnite niet alleen Battle Royale is. Eigenlijk moeten we ze gewoon over de drempel heen helpen om 54 gigabytes te installeren… en als je daar eenmaal bent, moet er veel voor je te doen zijn.
Hoe zien die toolsets eruit en wat kunnen mensen ermee bouwen?
“[With] Lego Fortnite… we hebben veel aan gewerkt [procedural generation]hebben we veel aan verschillende stijlen gewerkt, zoals het toevoegen van Lego-stijlen, zodat je zowel in Fortnite-stijl als als minifiguur in Lego-stijl kunt spelen. En in de toekomst verwachten we volledig dat makers daar ook toegang toe zullen hebben.
De procedurele wereld is echt fascinerend. Nogmaals, alsof we altijd op een zeer statisch speelveld hebben geopereerd, maar Lego pioniert met een heleboel procedurele hulpmiddelen die we hopelijk kunnen uitbreiden naar makers, en een veel groter eiland – alsof we 20 keer groter zijn dan een gevecht Koninklijk eiland. Het is dus een enorm eiland dat we nog steeds willen uitbreiden. Dat zou opnieuw ten goede moeten komen aan de makers.
Rocket Racing voegt geloofwaardige racemechanismen toe aan onze makers, baanontwerpeditors en dat soort dingen. Het spel is dus belangrijk omdat het van Rocket League komt, en het is een uitstekend spel. En wij geloven echt in dat spel. Het secundaire effect is dat makers geweldige voertuiggereedschappen krijgen.
En tenslotte [Fortnite] Festival. Er is heel veel moeite gestoken in het genereren van muziek, het bewerken van muziek, het maken van muziek en het spelen met muziek. En veel van die apparaten, zoals wij ze noemen, zijn al uitgebreid naar makers.
Dus dat is het doel. Muziek trekt een nieuw publiek. Racen trekt een nieuw publiek. Lego trekt een nieuw publiek. Ook al weten we dat het huidige Fortnite-spelers aanspreekt, het zal zeker een publiek aanspreken dat niet geïnteresseerd is in Battle Royale.
Hoe zit het met het uitbreiden van Fortnite naar jongere spelers, is dat hier een deel van de doelstelling?
We hadden het los van LEGO geïntroduceerd, maar in samenwerking met Lego a nieuw beoordelingsparadigma in Fortnite, waar elk stukje inhoud wordt beoordeeld. Dat stroomlijnt heel mooi met ons ouderlijk toezicht. Het voelt alsof je als ouder, als je je kind naar Fortnite laat komen, je niet zomaar de deur wijd open hoeft te gooien… je kunt nog steeds op een gedetailleerd niveau controle hebben over wat uw kinderen spelen.
En je kunt zien wat. Dus ja, Lego is een E10-game, dus mechanisch gezien opent dat een nieuw publiek. Maar ik denk dat daaronder opnieuw een hele reeks nieuwe functies schuilgaan, gewoon om eilanden op individueel niveau te kunnen beoordelen. En om ons echt te concentreren op: hoe kunnen we een geweldige ervaring maken voor alle leeftijden, die geschikt is voor de leeftijd en veilig is?
Lego Fortnite lijkt op slimme wijze in sommige genres en gameplay-loops te duiken waar mensen al van houden in andere games. Animal Crossing, Minecraft en Valheim komen allemaal in je op, maar er zijn er nogal wat.
Ik denk dat alle games ergens door geïnspireerd moeten zijn. Waar genieten we allemaal van? We genieten echt van Zelda, genieten echt van Minecraft, genieten echt van Animal Crossing, Stardew Valley. Alle vier zijn ze absoluut, op zichzelf, uitstekende voorbeelden van games die net de tand des tijds hebben doorstaan. Dat resoneert echt emotioneel met mensen en we zouden graag iets aan dat genre willen toevoegen en deel willen uitmaken van dat genre.
Ik denk niet dat we iets bijzonders zijn. Alsof we aspecten hebben van Animal Crossing en een sociale sim… het blijkt dat er niets zo schattig is als het bouwen van een gebouw met minifiguren die allemaal een baan hebben, en ze willen allemaal deel uitmaken van je dorp en kunnen [help out] met de oogst en ga samen met jou op avontuur. Het sociale sim-ontwerp is erg gericht op het realiseren van de Lego-fantasie, maar het voelt alsof het zeker het gezellige gamer-aspect heeft, van homesteading en bouwen en dorpsbouwen en investeren in je mensen.
Ik denk dat een belangrijk onderdeel van Fortnite is ‘wat is er om de volgende hoek?’ Toen we begonnen te werken aan het procedureel, procedureel genereren van deze landschappen, was er gewoon veel ronddwalen en gewoon deze fantastisch uitziende dingen maken en er dan steeds meer en meer aan toevoegen en een soort van echte cross-over maken tussen Lego en Fortnite en proberen te ontdekken wat Lego-spelers tevreden zou stellen en Fortnite-spelers tevreden zou stellen – we hebben echt het gevoel dat we deze twee IP’s begrijpen. En daar is het landschap mee bezaaid.
Ik denk dat het interne model was dat Fortnite het canvas is en Lego de verf. Eigenlijk wordt alles wat je aanraakt Lego terwijl je speelt, en hoe meer je speelt, hoe meer Lego-achtig je de wereld maakt. Ik vond het een erg leuk idee om op een Fortnite-planeet te landen die op mysterieuze wijze is getransformeerd in een Lego-figuur en daar vervolgens een overlevingssandbox van te maken – een echte sandbox waarin van alles kan gebeuren.
Ik hou van dat genre, ik denk echt dat het ons allemaal aanspreekt, bijvoorbeeld op een heel eenvoudige manier dat je je eigen inzet kunt bepalen en dat het eigenlijk de taak is om niet dood te gaan. Maar al het andere, zoals bloeien, is geheel aan jou.
Mensen die Fortnite niet volgen en niets weten van de door gebruikers gegenereerde inhoud, denken waarschijnlijk nog steeds dat het gewoon een maffe battle royale-game is waarin 100 mensen vechten tot de dood. Hoe zorg je ervoor dat Fortnite een ecosysteem is vol met veel verschillende dingen, waaronder nu deze drie grote games die we hebben ontwikkeld?
Er gaat niets boven YouTube-video’s die de trucjes laten zien van Lego Fortnite of je favoriete streamer die er tijd in doorbrengt. Omdat we denken dat het een enorm vertelpotentieel heeft voor YouTubers en voor en voor Twitch-streamers. Het is een sandbox die gemaakt is om in essentie verhalen te vertellen.
Het is precies wat Minecraft heel erg succesvol heeft gemaakt. Het is wat jij ervan maakt, wat betekent dat hoe creatiever je bent, hoe beter je video’s zijn en we hebben echt het gevoel dat de streaminggemeenschap en YouTube ons gaan helpen dat verhaal voor ons te vertellen.
Nu gaat het over updates. Als er één ding is dat Epic weet en het Fortnite-team weet dat zijn spelers inhoud willen, dan willen ze updates en dat is waar het team op gefocust is.
We waren het er allemaal over eens dat de beste kans die we hebben om het verhaal van Fortnite opnieuw te vertellen, is door overboord te gaan met inhoud. En laat het echt zien: als Epic er zijn zinnen op zet, hebben we ons basiswerk gedaan en geloven we dat Fortnite de plek is waar je zou willen zijn en waar je tijd zou willen doorbrengen, ongeacht je leeftijd, wat je ook bent. waarin u geïnteresseerd bent. Er moet inhoud zijn die u aanspreekt.